Volkert van der G. & Mohammed B.
(het Nationale Toneel)
(C) Leo van Velzen Tekst: Ger Beukenkamp, Regie: Johan Doesbur, Spel: Pieter van der Sman & Khaldoun Elmecky, Vormgeving: Andre Joosten,Muziek: Harry de Wit, Dramaturgie: Costiaan Mesu, Regieassistentie: Hendriekje de Jong

Een (on)mogelijke dialoog

In Volkert van der G. & Mohammed B. zitten de twee mannen samen in een cel. Twee Nederlanders uit twee verschillende werelden, die zich via de media een beeld over de ander hebben gevormd. Nu proberen ze door te dringen tot elkaar. Hebben ze meer gemeen dan hun extremisme, wat hen beiden tot overtuigde moordenaars heeft gemaakt? Ze kruisen de degens in een rijkgeschakeerde dialoog, die zowel de gevoelige als obsessieve kanten van twee gevaarlijke persoonlijkheden blootlegt.

Première 8 juni 2006


Oresteia
(Het Nationale Toneel)
(C) Costiaan Mesu Regie: Johan Doesburg, Met: Mark Rietman, Marie-Louise Stheins, Thomas de Bres, Bien De Moor, Antoinette Jelgersma, Hans Hoes, Pieter van der Sman, Vincent Linthorst, Dennis Rudge, Esther Scheldwacht, Maike Meijer, Marjolein Ley, Lize van Olden, Vertaling en bewerking: Janine Brogt, Dramaturgie: Karim Ameur, Costiaan Mesu, Decor: Tom Schenk, Licht: Niek Kortekaas, Choreografie: Betsy Torenbos, Muziek: Donskoy (Daniel Cross, Floris van Bergeijk, Jelte Heringa)

Eind van de eerwraak, begin van de rechtstaat

Een weergaloos spannend, klassiek epos uit de Griekse oudheid over de opkomst en ondergang van een machtige koningsdynastie. Ambitie, wraak en vergelding teisteren het geslacht van Agamemnon en zorgen dat het noodlot onafwendbaar zijn loop neemt.

De Oresteia vertelt het verhaal van hoe een vader zijn dochter laat doden, hoe de moeder wraak neemt door de vader te vermoorden, en hoe tenslotte de zoon het familiedrama beslecht door op zijn beurt tot moord over te gaan. Een treurig verhaal, bezongen en beweend door een koor, een verhaal van moord op moord, en wraak op wraak.

Première 8 april 2006


Keine Angst
(HKU)
Regie/ concept: Jori Hermsen, Spel: Steve Hooi, Lobke van Beuzekom, Judith van Houten, Vormgeving: Ruth van Andel en Marleen Buenen,Muziek: Ben Lammerts van Bueren,Dramaturgie: Costiaan Mesu, Tekstfragmenten: De voorstelling bevat tekstfragmenten uit True Loven van Charles Mee en Liefhebber van Gerard-Jan Rijnders.

We naaiden zakken. We braken stenen. We woelden de aarde om. We sloegen met het tin en zongen een lied. We zweetten bij de molen. Maar in het hart van een ieder roerde angst zich stil.

In een surrealistische, kinderlijk en sprookjesachtige omgeving zoemen we in op 'de stad'. De stad vol mensen, ambities, wensen en dromen. Vanachter metaal, steen en glas loeren we met verlangen naar wat komen gaat. We hunkeren naar dat ene moment. Dat perfecte moment. Het moment waarop alles klopt, alles in een keer samenvalt. Waar echte pure liefde zo komt aanwaaien en nooit meer weggaat.


Phèdre
(Het Nationale Toneel)
Regie Johan Doesburg, Tekst: Jean Racine, Spel: Ariane Schluter, Jaap Spijkers, Michel Sluysmans, Anniek Pheifer, Celia Nufaar, Rudolf Lucieer en Donna Vrijhof, Vertaling Laurens Spoor, Decor Tom Schen, Licht Reinier Tweebeeke, Kostuums Rien Bekkers, Muziek Harry de Wit, Dramaturgie: Karim Ameur, Costiaan Mesu

Welk rampzalig vergif is door de liefde in dit huis verspreid!

Koning Theseus wordt al lange tijd vermist. Men vreest dat deze wispelturige vrouwenjager en avonturier zijn dood gevonden heeft en zijn rijk stuurloos achterlaat. Zijn zoon Hippolytus is verliefd op de jonge prinses Aricia, maar hij durft haar nauwelijks te benaderen. Met zijn stiefmoeder Phèdre heeft Hippolytus een koele verhouding. Hij voelt zich door haar veracht en vernederd. Zij was de steen die altijd tussen Hippolytus en zijn vader stond, waar geen hartstocht doorheen kon breken. Aan haar vertrouwelinge Oenone bekent Phèdre dat ze wordt verscheurd en verteerd door een redeloze liefde voor Hippolytus. Zijn schoonheid, zijn jeugd, zijn onschuld trekken haar als een mot naar de vlam. Het is een onmogelijke, verboden passie die op alle regels stuit en alle grenzen overschrijdt. Wanneer Phèdre haar liefde aan Hippolytus openbaart, wijst hij haar af. Vernederd wil ze zichzelf doden. Met de plotselinge terugkeer van haar man, koning Theseus, komt de situatie op scherp te staan. Phèdre probeert zichzelf te redden, maar er is geen weg meer terug. Het noodlot slaat toe en maakt als een razende molensteen het ene na het andere slachtoffer.

Artikel over schaamte in Phèdre


Hotel Sonja
(Toneelschool Utrecht)
Regie: Jori Hermsen, Tekst: Brigitta Hacham, Spel: Jori Hermsen en Hans Sibbing, Begeleiding: Paul Hoes, Dramaturgie: Costiaan Mesu, Muziek Jacques <naam> en Thomas Koopmans. Licht: Daan Alkemade

Hotel Sonja is het verhaal van twee soldaten die hun eigen oorlog voor eeuwig in zich mee zullen dragen. Een officier en een soldaat zitten vast in een niemandsland. Hun bevel is wachten. Een voorstelling over de mens in het beest.